Chcesz zawalczyć o wymarzoną sylwetkę, ale obawiasz się treningu personalnego? Być może boisz się, że nie sprostasz oczekiwaniom trenera albo po prostu paraliżuje Cię strach przed nieznanym. To tylko obawy, które blokują Cię przed osiągnięciem celu! Aby ułatwić Ci start, opowiem nieco o pierwszym treningu personalnym.

Jak przygotować się do treningu personalnego?

Jeżeli nigdy wcześniej nie trenowałeś pod okiem profesjonalnego trenera, powinieneś się wcześniej odpowiednio przygotować. Nie chodzi tutaj o zrobienie sześciopaka jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, ale o zastanowienie się nad istotnymi kwestiami. Jedną z nich są Twoje oczekiwania. Pomyśl, co chciałbyś osiągnąć oraz na których partiach ciała zależy Ci najbardziej. Być może Twoim marzeniem jest nie tyle cel sylwetkowy, ale pokonanie własnych słabości i bieg w maratonie. Zastanów się nad tym zawczasu, ponieważ trener na pewno będzie chciał poznać Twoje oczekiwania.

Kliknij i zapytaj trenera
Kolejną rzeczą, którą powinieneś przygotować, jest Twoja dokumentacja medyczna. Być może dawno temu doznałeś jakiegoś urazu, o którym po prostu zapomniałeś. Takie rzeczy mogą wyjść na treningu, dlatego dobrze jest sobie o nich przypomnieć. Dodatkowo, jeżeli zmagasz się z jakimiś problemami zdrowotnymi albo bierzesz leki, także nie zapomnij o tym powiedzieć trenerowi. Dzięki temu Twój trening zostanie dostosowany do Twoich możliwości i aktualnego stanu zdrowia. Pamiętaj! Zatajanie tak ważnych informacji przed trenerem może skończyć się katastrofą.

Co należy zabrać ze sobą na trening personalny?

Kiedy już Twoja pamięć na temat zdrowotnego stanu została odświeżona, a Twój cel jest określony, pora zabrać się za przygotowanie sportowej torby. Przede wszystkim powinien się w niej znaleźć wygodny strój sportowy oraz buty. Jeżeli przez Twoją głowę przeleciał właśnie pomysł, żeby przyjść na trening w klapkach – lepiej wybij to sobie sztangą z głowy. Podczas treningu powinieneś mieć stabilne podłoże i podparcie, co nie jest domeną klapek. Oczywiście w internecie możesz spotkać takie przypadki, jednak jest to niebezpieczna opcja i lepiej sobie ją podarować.

Jeżeli już mówimy o niezbędnikach, koniecznie zaopatrz się w butelkę wody niegazowanej. Ciężki wysiłek fizyczny powoduje, że będziesz musiał uzupełnić odpowiednią ilość płynu. Przeważnie na jeden trening przyda Ci się 1-1,5 litra wody mineralnej.

Pozostaje nam jeszcze kwestia ręcznika, który będzie wybawieniem podczas intensywnego treningu. Jeżeli zajdzie potrzeba wytarcia potu z czoła, dobrze aby był on zawsze pod ręką. Ręcznik jest kluczowym elementem również pod względem korzystania z maszyn. Jeśli położysz go na urządzeniu zanim zaczniesz ćwiczyć, masz większą ochronę przed różnymi bateriami. Na pewno z ręcznikiem będziesz czuć się bardziej komfortowo i higienicznie.

Mały gadżet, który przyda Ci się na większości siłowniach, to mała kłódka do szafki. Wiele sieciówek korzysta nadal z kart dostępowych, natomiast większość siłowni wymaga posiadania własnej kłódki.

Pozostałe gadżety, typu zaawansowane zegarki na pierwszych treningach będą zupełnie zbędne.

Jak wygląda pierwszy trening personalny?

Pierwszy trening wymaga nie lada odwagi, ale pamiętaj, że robisz to głównie dla siebie i swojego samopoczucia. Bez obawy, żaden trener personalny nie będzie kazał Ci od razu przerzucać sztang, ważących miliony kilogramów. Pierwszy trening to zazwyczaj rozpoznanie Twoich możliwości. Ty także będziesz mógł zapoznać się z metodami pracy swojego trenera oraz dowiedzieć się, czy Ci one odpowiadają.

Kliknij i zapytaj trenera
Przebieg pierwszego treningu zazwyczaj jest nieco inny niż standardowe ćwiczenia w późniejszym czasie. Przede wszystkim może być on o kwadrans krótszy niż czas, który był założony. Celem pierwszego treningu nie jest bowiem wykrzesanie z Ciebie ostatnich pokładów sił, ale zapoznanie się z techniką wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Nie spodziewaj się też, że otrzymasz jakieś skomplikowane exercises’y na samo powitanie. Przyszykuj się raczej na podstawowe przysiady, wyciskanie lub ćwiczenia na maszynach. Taki klasyczny wysiłek da Twojemu trenerowi do myślenia i będzie mógł on obiektywnie ocenić Twoje przygotowanie do dalszych treningów.

treningi

A jak wyglądają kolejne spotkania z trenerem personalnym?

Pewnie nieraz zastanawiałeś się, jak będzie wyglądać Twoja dalsza współpraca z trenerem personalnym. Czy może był miły tylko na pierwszym treningu, a już na kolejnym wyciśnie z Ciebie ostatnie poty? Oczywiście, że nie. Mimo że trenerów jest na tym świecie sporo i każdy z nich ma swoje własne metody, to żaden nie wrzuci Cię od razu na głęboką wodę. Aby osiągnąć cel, ważne jest sukcesywne zwiększanie wysiłku i obciążenia.

Kolejne treningi będą zawierać już trzy podstawowe części. Pierwszą z nich jest tzw. część początkowa, którą potocznie nazywamy rozgrzewką. Po niej następuje część główna, w której będziesz realizować ustalone na początku cele treningowe. Ostatnią częścią jest faza końcowa, która zawiera ćwiczenia wyciszające i uspokajające organizm po wysiłku fizycznym. Oczywiście, jeżeli Twoje możliwości na to pozwalają, trener może wskazać Ci, jak należy samodzielnie wykonywać części ramowe, a w trakcie treningu personalnego skupicie się tylko na głównych ćwiczeniach.

Z biegiem czasu, każdy trening będzie się od siebie różnił. Zmienią się Twoje cele oraz intensywność Twojego treningu. Stopniowo będzie zmieniać się liczba serii, powtórzeń, a także rodzaje wykonywanych przez Ciebie ćwiczeń. W efektywnym treningu nie ma czasu na nudę. Jeżeli znudzą się Twoje mięśnie, nie będą pracować na 100 procent swoich możliwości.

Czym różni się trening personalny od zwykłego treningu?

Przede wszystkim nie jesteś zagubioną owieczką wśród stada wyciskających i doświadczonych osób. Trener poinstruuje Cię oraz dopilnuje, abyś poprawnie wykonywał wszystkie ćwiczenia. Dodatkowo zadba o Twoje bezpieczeństwo w trakcie treningu, a jak wiadomo z ciężarami nie ma żartów. Kolejną zaletą pracy z trenerem jest jego know-how, czyli wartość, dzięki której szybciej osiągniesz wyznaczony cel w oparciu o dobrze dopracowany plan treningowy.

Wielu trenerów personalnych służy Ci także poradami, dotyczącymi odpowiedniego żywienia i suplementacji, które pomogą Ci uzyskać zamierzony efekt. Także ja 🙂

Ile czasu trwa pojedynczy trening personalny?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko uzależnione jest od wielu czynników, natomiast najbardziej popularną jednostką jest 60 minut. Z uwagi na obrany przez Ciebie cel oraz zaawansowanie, może zdarzyć się, że będziesz potrzebował więcej czasu, aby zrealizować strategię treningową ustaloną z trenerem. Dodatkowo Twój trener personalny może zalecić Ci, abyś samodzielnie wykonywał treningi cardio już poza wyznaczoną jednostką czasu. Miej więc na uwadze, aby zarezerwować sobie około 2h na trening extra i wizytę w szatni.

Ile razy w tygodniu powinien odbywać się trening personalny?

Tak samo, jak nie da się bez konsultacji z trenerem przewidzieć czasu trwania treningu, tak i ich częstotliwość ustalana jest na podstawie Twoich możliwości i założonego celu. Również Twój budżet przeznaczony na treningi będzie miał w tej kwestii coś do powiedzenia. Tak naprawdę możesz trenować od jednego do pięciu dni w tygodniu. Najczęściej wybierane są treningi minimum dwa lub trzy razy w ciągu jednego tygodnia. Taka częstotliwość pozwoli na zachowanie regularności oraz systematyczne dawanie kopa swojemu organizmowi. Trzy treningi w tygodniu dają także szansę na regenerację, ale zdecydowanie nie pozwalają zapomnieć o wysiłku.

Możesz również postawić na treningi personalne raz w tygodniu, które będą skupiać się na poprawianiu błędów oraz ustalaniu planu działania pomiędzy treningami. Wtedy większa część Twojego sukcesu zależy tylko i wyłącznie od Ciebie oraz Twojej motywacji do treningów samodzielnych. Możesz wtedy je wykonywać w domu oraz w każdym innym miejscu, a więc jest to rozwiązanie dla osób zabieganych lub często wyjeżdżających.

Trening personalny to nic strasznego. Jeżeli od dłuższego czasu zastanawiasz się nad skorzystaniem z pomocy profesjonalnego trenera, to właśnie jest najlepszy czas, aby się odważyć i wykonać pierwszy krok. Nadal masz wątpliwości? Napisz do mnie, na pewno odpowiem na wszystkie nurtujące Cię pytania.

 

Kontakt z trenerem